تجهیزات شبکه

با اولین اکسس پوینت wifi 7 معرفی شده به بازار توسط UBIQUITI در سال 2024 آشنا شوید U7 PRO!

wifi 7

UNIFI 7 PRO اولین اکسس پوینت WIFI 7

با اولین اکسس پوینت wifi 7 معرفی شده به بازار توسط UBIQUITI در سال 2024 آشنا شوید U7 PRO!

اتحادیه وای فای تایید کرد که استاندارد نهایی WIFI 7 تا پیش از پایان سه ماهه نخست سال 2024 منتشر خواهد شد. این استاندارد وعده دسترسی به سرعت‌‌های چندگیگابیتی و بسیاری بهینه سازی‌‌های دیگر را نسبت به وای فای 6 ارائه می‌کند. با اولین اکسس پوینت wifi7 معرفی شده به بازار توسط UBIQUITI در سال 2024 آشنا شوید U7 PRO!

مجموعه UNIFI UBIQUITI به طور کلی به دلیل پیشرفته بود و عملکرد بی‌نظیر آن شناخته شده است.  محصولات WIFI 7 مدتی وجود داشتند اما یوبیکویتی با معرفی یک مدل مقرون به صرفه در ابتدای کار یک رویکرد بسیار متفاوت را برای WIFI 7 در پیش گرفته است. برای کاربران سوالات زیادی به وجود آمده است آیا یوبیکویتی روندی مانند دستگاه‌های U6 در پیش می‌گیرد و ابتدا U7 LITE را معرفی و سپس ارتقا می‌دهد یا با همین مدل شروع کرده و همان را ارتقا می‌دهد؟

برای اینکه متوجه تغییرات و بهبودهای این مدل شوید ما تصمیم گرفتیم به سراغ مقایسه این مدل با نسل قبلی آن یعنی u6 pro برویم. با کارنو همراه باشید.


Wifi 7
مجهز به قابلیت استفاده از باند 6 گیگاهرتز

اولین و واضح‌ترین تفاوت این است که u7 pro، wifi7 است به این معنی که می‌تواند از طیف‌های بی‌سیم 2.4، 5 و 6 گیگاهرتز استفاده کامل کند. در حال حاضر wifi 6E نیز می‌تواندهر سه طیف بیسیم را استفاده کند اما WIFI 7 تعدادی پیشرفت در نحوه استفاده از این فرکانس‌ها دارد.
U6 PRO نیز WIFI 6 است که فقط در باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز کار می‌کند.

 

فناوری MIMO (Multipl Input – Multiple Output)

در دستگاه Unifi 7 pro، فناوری MIMO در هر سه فرکانس 2×2 است در حالیکه در Unifi 6 pro در فرکانس 2.4 گیگاهرتز 2×2 و در فرکانس 5 گیگاهرتز 4×4 است.

عکس

این به معنی است که در حالیکه u7 pro به طور کلی پهنای باند بیشتری را برای دستگاه‌های wifi 7 فراهم می‌کند درواقع پهنای باند کمتری در فرکانس 5 گیگاهرتز نسبت به U6 pro دارد.

 

حداکثر توان خروجی

وقتی صحبت از حداکثر توان تئوری به میان می‌آید U7 pro دارای 688 مگابیت بر ثانیه در باند 2.4 گیگاهرتز، 2.8 گیگابیت بر ثانیه در باند 5 گیگاهرتز و 5.7 گیگابیت بر ثانیه در باند فرکانس 6 گیگاهرتز است.

درمقایسه با u7 pro، u6 pro در فرکانس 2.4 گیگاهرتز کمی بهتر است اما در فرکانس 5 گیگاهرتز حدود 2 گیگاهرتز حداکثر توان خروجی کمتری دارد و البته در فرکانس 6 گیگاهرتز نیز کارایی ندارد.

 

تعداد افراد متصل

حداکثر تعداد دستگاه‌های متصل در 7 pro سیصد نفر است درحالیکه در 6 pro این تعداد 350 نفر است.

 

سخت افزار

از لحاظ سخت افزاری این دو مدل تغییر چندانی نداشته است بیشتر تغییرات مربوط به بحث نرم افزاری است. قطر u6 pro و u7 pro تقریبا یکی است اما 7 pro کمی ضخیم‌تر است.

U7 دارای یک پورت اترنت 2.5 گیگابیتی است در حالیکه u6 دارای یک پورت گیگابیتی است. U6 pro با POE روشن می‌شود اما U7 PRO نیاز به POE PLUS دارد. حداکثر توان 21 وات در مقابل 13 وات است.

 

عرض کانال

U6 PRO و U7 PRO به ترتیب دارای 20 مگاهرتز و 40 مگاهرتز در فرکانس 2.4 گیگاهرتز هستند. در فرکانس 5 گیگاهرتز نیز به ترتیب 160 مگاهرتز و 240 مگاهرتز ارائه می‌دهد. در فرکانس 6 گیگاهرتز نیز عرض کانال 320 مگاهرتز است. (هر چه عرض کانال بیشتر باشد داده‌های بیشتر انتقال می‌یابد.)

U6 POR در فرکانس 2.4 گیگاهرتز دارای 3 کانال 20 مگاهرتزی غیرهمپوشانی است اما با U7 PRO می‌توانید تا 320 مگاهرتز در فرکانس 6 گیگاهرتز بروید.

ممکن است U6 PRO، MIMO 4X4 خطوط پهنای باند بیشتری ارائه دهد و همچنین بهتر از U7 PRO در باند 5 گیگاهرتز عمل کند.

 

سخن پایانی

به نظر شما پس از آمدن استاندارد WIFI 7 آیا اکسس پوینت‌های قدیمی منسوخ می‌شوند؟
به نظر من که اینطور نیست و درواقع عجله‌ای برای رفتن به سوی دستگاه‌های WIFI 7 نیست. اگر از من بپرسید که آیا WIFI 7 ارزش ارتقا اکسس پوینت‌های  WIFI 5 یا WIFI 6 را دارد یا نه می‌توانم بگویم که احتمالا هنوز چند سال زندگی در دستگاه‌های قدیمی وجود دارد و کاملا وابسته به سایر دستگاه‌های مشتریان شماست. اگر هیچ دستگاهی مطابق با استاندارد WIFI 7 ندارید تغییر چندانی بین U6 PRO و U7 PRO  مشاهده نخواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید